Praktijkafspraken
In de WGBO (Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst) worden bepaalde aspecten van de zorg binnen de individuele relatie tussen de patiënt en de zorgverlener geregeld. De wet gaat uit van een vertrouwensrelatie waarin patiënt en logopedist op basis van gelijkwaardigheid zoveel mogelijk samen overleggen en beslissen. Wanneer u bij Logopedie het Kompas in behandeling komt; gelden onderstaande praktijkafspraken. Start van behandeling betekent dat u op de hoogte bent van deze informatie en akkoord gaat met de afspraken.
Dekking logopedie basisverzekering
Logopedie wordt verzekerd vanuit de basisverzekering waarbij eerst aanspraak wordt gemaakt op het eigen risico (vanaf 18 jaar). De uitgebreide betalingsvoorwaarden vindt u op www.nvlf.nl.
Verzuim
De behandelingen vinden plaats volgens afspraak en dienen bij verhindering tenminste 24 uur van te voren worden afgezegd. Dit kan per mail (info@logopediehetkompas.nl) of telefonisch (direct bij uw therapeut of via 06-21893054, ook whatsapp). Bij een afmelding binnen 24 uur zal de rekening naar u worden gestuurd, te weten 40 euro per half uur behandeling.
Calamiteiten
In geval van calamiteiten beschikt de Stikkerbuilding, dus ook de praktijk, over een noodprocedure.
Klachtenfunctionaris
Heeft u een klacht over de behandeling of logopedist? Dan proberen we dit eerst met u te bespreken. Komen we er samen niet uit, dan kunt u via de website: www.logopediehetkompas.nl de klachtenregeling van onze beroepsvereniging (NVLF) lezen om te zien wat u, als cliënt, kunt doen.
Bewaartermijnen patiëntengegevens
De wettelijk verplichte bewaartermijn van medische dossiers bedraagt 15 jaar vanaf het laatste contact.
Kwaliteitstoets
Zorgverzekeraars voeren steekproefsgewijs controles uit om de kwaliteit van zorg te waarborgen. Dit wordt onderzocht door een onafhankelijk bedrijf. Uw patiëntgegevens worden op dat moment beschermd door de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).
Datalek
Per 25 mei 2018 verplicht de Wet Autoriteit Persoonsgegevens (AVG) het melden van datalekken. Wij doen er alles aan om een datalek te voorkomen. Mocht het echter voorkomen dat er een datalek in ons systeem zit, melden wij dit zo snel mogelijk bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Informatie-uitwisseling
Het kan voorkomen dat wij in het belang van de behandeling willen overleggen met de verwijzer en/of (para-)medische collegae. Dit zullen wij in overleg met u doen. Vanuit de richtlijn Methodisch Logopedisch Handelen zijn wij verplicht bij afsluiting, of in ieder geval jaarlijks, een verslag naar de huisarts te sturen.
Klanttevredenheidsonderzoek QDNA
Logopedie het Kompas meet via een vragenlijst de cliëntervaringen. Op basis van uw mening en ervaringen kan de praktijk de zorgverlening verbeteren. Zorgverzekeraars vragen ook om het uitzetten van een klanttevredenheidsonderzoek.